Julefrokoster og træning

Julefrokoster og træning. Jeg er sikker på, at der er rigtig mange, der kan få disse 2 ting til at gå op i en helt perfekt højere enhed – men ikke mig.

Det er sådan her: Jeg er et helt almindeligt menneske som er kommet til at elske min løbetræning og mit forbedrede liv, men jeg er bare ikke “hellig” omkring det, og min december måned er først og fremmest en måned der står i hyggens og familiens tegn. Med alt hvad det indebærer.

Julefrokoster
Et kig i min kalender viser at denne juletid indeholder 7 planlagte julefrokoster. Og jeg har taget et aktivt valg om at deltage i dem allesammen. Og at spise den mad der bliver serveret og drikke de snapse og drinks der hører til. Også selvom jeg ved, at det smadrer min forbrænding, og øger min lyst til fastfood og chips dagen derpå.
Men det er nu engang sådan, at en af de ting jeg også elsker er en god fest, skønne mennesker og masser af musik.

Jeg giver dog ikke mere slip på min nye stil, end at jeg stadig er nødt til at have mit Garmin-ur på armen selvom det ser lidt voldsomt ud til julefrokostkjolen. Men jeg er bare nødt til at se, hvor mange skridt jeg når op på, og hvor høj min puls kan blive ude på dansegulvet. Og jeg bilder mig ind, at det også er en god påmindelse til mig selv når jeg står ved buffeten: Jeg har jo uret på af en grund, så måske behøver jeg ikke ligefrem sjaske fiskefileten ind i remoulade, det er okay at fravælge flødesaucen til mørbraden, og 1 skefuld risalamande kan faktisk godt dække et behov for noget sød dessert.
Det lyder jo faktisk fornuftigt nok, så hvor er det det går galt?

Alkoholen
Jeg er tosset med drinks. Giv mig dem i blå, røde, gule, grønne – jeg er ligeglad, bare de er søde og syndige. Og nåh ja, nu vi er igang, så skal jeg da også have en snaps til at skylle silden ned med – eller giv mig 2, så er der også til rejerne – og fiskefileten skal da også have selskab… Snaps er farlige, og jeg kan ikke finde ud af det der med at “bide dem over”. Haps haps, nu skal jeg ha’ snaps.
Og så – når alt madhalløjet er overstået, så trækker dansegulvet. Og alt efter hvor mange drinks jeg har nået at få, så er jeg altså bare en DANCING QUEEN. Og jeg mærker da også lige efter, at der trods alt er blevet bygget lidt mere muskelmasse i benene end sidste år, så jeg giver den lige en tand ekstra.
Sådan en aften kan jeg stort set klare hele verden.

Et drinkstårn som det præsenterer sig allerbedst – og lokker allermest

Tilbage til virkeligheden
Næste morgen er det så at man vågner op med et tungt hoved, ømme ben, hævede fødder og en kæmpe craving efter masser af usunde saltede sager.
Men samtidig rammer fornuften og der er trods alt et løbeprogram og en aftale med mig selv der skal overholdes.
På med skoene og afsted det går.
Og her er det så at virkeligheden for alvor rammer. Det er, når jeg søndag morgen kæmper mig afsted, at jeg virkelig mærker kombinationen af julefrokost og træning.
Efter bare 2 kilometer driver sveden af mig, som prøver min krop at svede al alkoholen ud gennem hver eneste pore, og mine ben føles som gele der nægter at samarbejde. Det duer ganske enkelt ikke.
Hele den kommende uge kæmper jeg mig op igen, det går bedre, men ikke fantastisk. Og så venter den næste julefrokost.

De tørre facts
Men hvad er det egentlig der sker i kroppen til sådan en julefrokost med mad jeg godt kan vælge med omhu, men drinks der bare lokker alt for meget?
Først og fremmest skal du vide at 1 gram (1!) alkohol indeholder ca. 7 kalorier. Og når du hælder disse kalorier i din krop, så er det dem din krop vælger at forbrænde, fremfor de kulhydrater du måske ellers gerne ville have været af med.
Dernæst medvirker alkoholen til at vi sover dårligere – og det er jo lige præcis under søvnen at vi skal restituere og lade op til en ny dag.
Til sidst er der problemet med at dehydrere af for meget alkohol, og en dehydreret krop kan bare ikke yde sit ypperste under træning, tværtimod er der risiko for både kramper og muskelskader.
Dette er absolut værd at tænke over, hvis du har planer om at træne allerede dagen efter en ordentlig brandert, du må bare ikke forvente de store resultater sådan en dag.

Dagen derpå er det allerbedste en god lang gåtur i den friske luft – og en iskold cola

Hovedet op og nyd det
Men her må jeg så vende tilbage til det jeg sagde i starten: Jeg har taget et aktivt valg om at deltage i julefrokosterne. Jeg har besluttet, at jeg i december vil feste, hygge og nyde – og passe min træning med alt det jeg nu har i mig. For sådan er jeg jo. En helt almindelig pige med hang til træning men også hang til at nyde livet.
Og så må jeg jo bare glæde mig til, at jeg i januar kan begynde at jagte alle mine personlige rekorder igen, for så skal den dælme have en skalle.

God jul – og nyd den rigtig meget.

Udgivet i Livsstil, Motion, Sundhed Etiket: , , , , , ,
2 kommentarer til “Julefrokoster og træning
  1. Tine Skov siger:

    Hold op, hvor jeg synes det er sejt at du hænger i, og kæmper for at holde dit trænings program – også skidt pyt med et par julefrokoster hist og her, det skal der være plads til.

    Jeg selv havde endelig trænet mig op til 5 km, og var stolt af det – nu sidder jeg her med dårlig samvittighed, og har ikke været ude og løbe siden november…

    Keep up the good work 🙂

  2. Bianca siger:

    Lyder som en fornuftig beslutning. Rigtig god jul 😊

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.